standkachel Doerak 650 - Doerak Goforit

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

standkachel Doerak 650


Onze Eberspacher 1.8 kw, die  in onze Doerak was gemonteerd toen een vorige eigenaar nog achter het stuurwiel stond, was van bouwjaar 1979. Dus hadden wij (mijn vrouw en ik) net het besluit genomen om hem eens grondig te laten controleren en testen. De aantrekkelijkste offerte hadden wij inmiddels binnen
€ 250,00 à  € 300,00 ... een heel bedrag, maar ja voor een nieuw exemplaar betaal je het veelvoudige, dus dan toch maar doen ? Het is even anders gelopen .....

Tijdens ons bezoek aan Boot Holland in Leeuwarden (februari 2016) werd onze aandacht getrokken door een stand waar heteluchtkachels werden verkocht.
En waarom ? Webasto , Trumo en Eberspacher zijn voor ons bekende merken. Maar "Planar" .... ?? Nog noooit van gehoord.
De stand stond wel continu stampvol met belangstellenden, dus toch maar even kijken.

Planar heet voortaan nu AUTOTERM !

Deze kachels werden aangeboden vanaf € 540,00 incl. (1.8 kw) en € 580,00 incl. voor een 4 kw.  Voor dit bedrag werd er een super nieuwe warmtebron geleverd met 2 jaar garantie, waarvan de motor 10.000 uren gegarandeerd werd. Meestal is dit bij andere fabrikanten 3000 uren.
Ja, maar is dat niet te goedkoop dan ? Onze nieuwsgierigheid was gewekt.

Er stonden opengewerkte modellen in de stand.
Het bleek dat we hier te maken hebben met een Russische kachel die in Canada wordt geassembleerd.
Het binnenwerk komt uit Duitsland en de motor is koolborstel vrij zoals tegenwoordig steeds meer gebruikelijk wordt bij moderne motoren.
Deze kachel werkt niet met keramische plaatjes die kapot kunnen gaan, maar het materiaal van de brander is afkomstig uit de ruimtevaart techniek.
De print die we in het binnenwerk zagen zitten kwam vrij grof maar degelijk over en goed tegen vocht geprepareerd.

Mijn maat en ik waren nog niet overtuigd, hetgeen vaker voor komt bij een nederlander die zijn geld maar 1 maal kan uitgeven.

Arjan Bruintjes van de firma Venoheating uit Zwartsluis die inmiddels alle tijd had genomen om onze, enigzins argwanende  vragen over zijn aangeboden product vakkundig te beantwoorden kon ons niet volledig overtuigen. 't Is toch meer dan € 500,00, een bedrag wat wij de meeste dagen niet in onze binnenzak hebben. Maar dhr. Bruintjens stelde voor om naar zijn bedrijf in Zwartsluis te komen. Er lag in Zwartsluis een schip in de haven van een Zwitsers echtpaar die daar overwinterden. In dit schip was een Planar type 44D ingebouwd.
Zo konden wij ons in de praktijk overtuigen van de fluisterstille werking en enorme capaciteit van "zo'n Rus".

Zo gezegd zo gedaan. Toen we met dhr. Bruintjens bij dit jacht aankwamen, werden we hartelijk door het echtpaar en hondje ontvangen. De kachel werd voor ons opgestart en er werd zelfs door de eigenaar van dit schip van de aanwezige 5/6 uitblaasopeningen de temperatuur van de kachel individueel opgemeten. En de conclusie van ons was, echt stil, geweldige capaciteit en warmte en door de speciale techniek van deze motor zelfs geen rook/geluid zichtbaar/hoorbaar uit de uitlaat van deze kachel.
Onze gezonde argwaan werd daar ter plekke dus, kun je zeggen, geëelimineert.

Omdat er tijdens de overweldigende belangstelling op de beurs meer dan 75 exemplaren van dit merk heteluchtkachel waren verkocht, duurde het een dikke week voordat we de kachel in ontvangst konden nemen. Wij hadden gekozen om hem alsnog op te halen en niet te laten verzenden.

Een compleet pakket met alles wat je nodig hebt, of denkt nodig te hebben.  Kabels voorzien van keurige vochtdichte stekkers vastklikken en klaar, stijgbuis voor de brandstof, rvs uitlaat buis, losse demper, warmte issolatiehoes, extra kunstof tank voor gebruik van de kachel in caravan of camper, digitale klok om de temperatuur in te stellen, een zak vol met schroefjes-boutjes-klemmetjes-metalen strips die je misschien zou kunnen gebruiken etc, etc.

Venoheating is officieel importeur geworden in Nederland voor dit merk kachel.

Venoheating in Zwartsluis (fam. Bruintjes) laat weten dat:
Er  een compleet nieuwe website in de maak is waarop ook alle toebehoren voor deze heteluchtkachel online zijn te bestellen. Door de enorme drukte die is ontstaan bij alle bestellingen en snelle leveringen, is dit iets vertraagd, maar gaat er zeker komen.

Hieronder enige foto's die ik gemaakt heb tijdens de inbouw in onze Doerak. Het was even passen en meten omdat ik voor een exemplaar had gekozen met meer capaciteit dan degene die we er uit hebben gehaald. Dus moest er ook een extra uitblaasopening komen om de warmte goed te kunnen verwerken.
De Nederlandse handleiding, die nog maar net gereed is, kun je hieronder downloaden.
Excuus van de leverancier  voor vertaalfouten die nog in deze tekst van de handleiding voor kunnen voorkomen.



Nog even een kleine review:

In de praktijk viel ons een positief verschil op met de Eberspacher die wij eerder in ons bezit hadden.

- Als de ruimte in het schip de ingestelde temperatuur heeft bereikt, gaat de ventilator van de Planar steeds langzamer draaien, totdat hij een minimum snelheid heeft bereikt. Hierop blijft hij ongemerkt de ruimte bijverwarmen, zodat die op temperatuur blijft. Hij doet dan stil zijn werk.  Voor ons was dit een hele prettige ervaring, omdat je er mee voorkomt dat het te warm of te koud wordt aan boord. De gemeten uitstroom temperatuur bij de aanwezige roosters was  op het moment van deze minimum stand een dikke 30 graden.

Deze "waak" stand gebruikt ongeveer 1 ltr diesel extra per 10 uren. Ook is er een mogelijkheid een "pauze" stand in te drukken op het bedienings display. Als de temperatuur dan 5 graden lager zakt dan de vooraf ingestelde waarde zal de kachel weer aanslaan. Voor ons was dit niet nodig en is verder niet uitgeprobeerd.
Verder is onze eerste indruk dat deze 4 kw heteluchtverwarming behoorlijk zuinig met de diesel voorraad om springt.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu