verslag 2 - Doerak Goforit

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

verslag 2

De overstap naar een 850 OK



De eerst volgende donderdag zijn we naar Roermond afgereist. Grietje had een vrije dag kunnen regelen. Op zich al een bijzonderheid in de zorg.
Positief als wij zijn, hebben wij de stationwagon van een vriend mogen lenen. Hoe kregen we, als de koop door zou gaan, de inhoud van een Doerak 650 op de plaats van bestemming ?
En ik kan je vertellen dat die inhoud ongelofelijk is. En om diverse malen op en neer naar Roermond te reizen, zagen we ook niet zitten.
Dus daar aangekomen eerst de stationwagon in de bij de haven liggende parkeergarage "opgeborgen".
Want ja, je wilt toch niet laten merken bij de onderhandelingen dat je de Doerak in gedachten al hebt gekocht ? Stel je voor dat de hele uitrusting al achterin zouden zien liggen.



Lopend op de verkoop haven aangekomen zagen we onze ogen uit naar de "scheepjes" die daar te koop werden aangeboden. De indruk werd gegeven dat er veel mensen op deze aardbol rondlopen die 4x of meer de bekende straatprijs zelf mochten verteren en het brood met beleg daarvoor niet aan de kant hoefden te zetten.
Maar goed, even later liepen wijn met een verkoper over de steiger onderweg naar "onze" Doerak.
Waar lag die toch ?? Toen viel bij mij het eurootje. Tegen de verkoper die naast mij liep zei ik dat ik nu begreep dat ze de aangeboden Doerak tegen inruil prijs wilden verkopen.
Jullie willen er van af omdat "zo'n Doerakje" toch niet tussen dit aanbod past. Hij lag dan ook totaal uit het zicht aan het eind van de steiger aangemeert.



Omdat de zeer correcte man glimlachte en het niet onkende, begreep ik dat het in dit geval een kwestie was van wie zwijgt stemd toe.
Dit werd later ook door hem bevestigd.
Nadat er een korte proefvaart was gemaakt op de aanliggende Maas werd de koop beklonken, zoals dat zo mooi heet.
We wilden snel actie ondernemen om de boot zo snel mogelijk over te varen naar onze haven in Heerenveen.
Nadat we de verkoper er van in kennis gesteld hadden gesteld dat wij de boot in het eerst komende weekend wilden over varen en dat de benodigde inventaris al bij ons hadden in de auto, konden deze op de steiger gaan lossen.

Omdat wij van plan waren in 1 lang weekend dit te realiseren maakten we kenbaar om op vrijdagavond aan te komen en op onze nieuwe aankoop te overnachten.
Dan konden we op zaterdag rond 07.00 uur vertrekken. Dat moest toch lukken.
Een vriend van ons was bereid met onze auto ons naar Roermond toe te brengen. Hij zou aan boord, na een gezellige avond blijven slapen, en de volkgende dag onze auto weer terug rijden naar onze woonplaats. Zo gezegd zo gedaan, hij vetrok na een lekker ontbijt richting het Noorden. Maarrrrrr, de rest van onze planning viel iets in het water.

10 augustus 2019

De heren van de verkoophaven hadden zich niet aan de afspraak gehouden een aantal extra fenders rond onze boot te bevestigen die inmiddels wel waren betaald.
De weersvoorspelling was rond uit slecht en wij wilden niet afreizen zonder voldoende fenders in een boot en vaargebied dat je niet goed kent.
We hadden ons inmiddels wel goed voorbereid op de terugreis en daar stond DE WAAL hoog in onze lijst van speciale aandacht.
De verkoper waarvan ik een 06 nummer had was vanaf deze zaterdag met vakantie en wentelde zich in vele excuses toen ik hem voor de telefoon kreeg.
Daar loop je dan in de kou op een steiger in Roermond en wilt ontzettend graag vertrekken.
Dus 'morgens om 07.00 uur de bigboss uit zijn bed gebeld die daar niet echt blij mee was. Omdat men de fenders niet meer in het magazijn hadden liggen, moesten deze door hem eerst bij een ander bedrijf worden opgehaald. En dit bedrijf was vanaf 09.00 uur open !
Die is lekkerrrrrrrr, daar ging onze planning. Nadat intern naarstig overleg was gepleegd, gaf men telefonisch door, dat we een aantal nog nieuwe fenders van de juiste maat van het enorme jacht van meneer zelf mochten verwijderen om die vervolgens aan onze Doerak te bevestigen.
Nou dan zo maar dachten we, als we maar konden vertrekken. Inmiddels was het al 08.00 uur geweest en onze stemming werd toch enigzins negatief beïnvloed.
Daarop belde de vorige eigenaar om te horen of we al onderweg waren. Nee dus ! Op zijn advies moest ik de V snaar nog even controleren want die wilde nog wel eens piepen was zijn ervaring. Maar er lag een nieuwe snaar aan boord dus geen probleem voor mij ....... dacht ik.

Nadat ik de V snaar had bekeken en betast merkte ik dat hij inderdaad "even" opgespannen moest worden. Aangezien als freek altijd gereedschap in vele soorten, maten en vormen aan boord heeft, had ik het verwijderen van de oude snaar snel voor elkaar. Deze moest inderdaad worden vervangen.
Gezien de redelijk scherpe prijs waarop we dit schip hebben kunnen scoren, zat er verder geen garantie op.
De nieuwe snaar was snel door mij op zijn plaats gelegd en gespannen. Maar mijn onderbuik gevoel gaf aan dat er toch iets niet goed zat, de spanning bleef te slap.
In veel machine kamers heb je veel of redelijk veel ruimte in vergelijking met door ons verkochte Doerak 650, zo ook in deze.
Maar laat je nu net je arm niet kwijt kunnen tussen de wand voor de poelie. En daar zat nu net de clou. Op de tast en met inmiddels bloed aan de arm kwam ik er achter dat er een bout was verdwenen. En laat dit nu precies de bout zijn waarmee een dynamo aan het blok zit bevestigd. Komt wel eens meer voor dat deze in de loop der tijd los trilt en soms verdwijnt bij een Indenor motor, had ik vernomen.
De tijd stond niet stil, zoals gebruikelijk, en het kantoor van "onze" haven was weer bemand cq bevrouwd. (Om het verslag maar enigzins gender neutraal te houden)




 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu